iga-2023-2
Pegasus-2024
10 Şubat 2016 Çarşamba - 07:39

HAYATİ MÜDAHALEYİ ANLATTILAR

THY uçağında nefes borusu tıkanan 21 aylık bebeğin hayatını kurtaran kabin memurları Sinem Aydemir ve Emre Bulut, “Çocuk nefes almaya başladığında hep birlikte ağlamaya başladık” dedi

Losev-1

Türk Hava Yollarının İstanbul-Hong Kong seferinde yaşanan olay kabin memurlarının aldıkları ilk yardım eğitimleri sayesinde ucuz atlatıldı. 5 Şubat’ta İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan Hong Kong’a uçan bir çiftin, 21 aylık bebeklerinin boğazına seyahat sırasında bir cisim takıldı ve bebek nefessiz kaldı. Bebeğin yüzü morarırken, anne ve baba ağlayarak kabin ekibinden yardım istedi. İlk müdahale, kabin memurları Sinem Aydemir ve Emre Bulut’tan geldi. Cismi hızla çıkartan iki deneyimli kabin memuru, 21 aylık yolcuyu hayata döndürdü. Houston’dan gelen ve İstanbul aktarmalı olarak Hong Kong’a uçan çift, ekibe teşekkür edip durumu birde THY’ye bildirdi. Çift ayrıca, Sinem Aydemir ve Emre Bulut’u da ABD’ye evlerine davet etti. Türk Hava Yolları uçağında nefes borusu tıkanan 21 aylık bebeğin hayatını kurtaran kabin memurları Sinem Aydemir ve Emre Bulut, “Bizler uçağın ön kısmındaydık. Kabin memuru Emre arkadaşımla birlikte. Yolcumuz çok panik ve telaşlı bir şekilde, ellerini kollarını çırparak ‘bebeğim ölüyor, yetişin’ diyerek ön tarafa geldi. Hemen yolcumuz önden, ben arkadan, benim arkamdan da Emre Bey yolcunun bulunduğu "5A" koltuğunun oraya gittik. Gittiğimizde anne bebeği sallıyordu. Bebek mosmordu. Çok kötü haldeydi. Çocuk çırpınıyordu annenin elinde. Annenin elinden bebeği almamla ilk yardım müdahalesine başlamam bir oldu. O anda Emre Bey sağ olsun doktor anonslarını yapmaya başladı. Defalarca.. Gece uçuşu olduğu için sürekli yaptık. Ardından uçuş ekibimize bilgilerini verdik, hemen ilkyardımla ilgili bütün malzemeleri yanımıza getirdi. Ben bebeği almamla hemen ilk yardım uygulamasında bebeği ayağıma koymam bir oldu. Emre Bey’de bana destek oldular. Hemen çocuğun ağzını 180 derece ölçümle açarak daha öncesinde sırtına 4-5 kez vurdum. Sonra ağız içerisini temizledim. Fakat o sırada çocuk parmağımı ısırdı. Çocuk kilit bir şekildeydi. Parmağım kopuyor gibi oldu. Fakat bizim için önemli olan onun hayatıydı. O an bağırdım. Fakat sadece "Yaşasın" diye bağırdım. Çocuğun ağız içini temizlememle çocuğun kusması bir oldu. Kusmasıyla çocuk gevşeyip açılmaya başladı. Ardından çocuğu sol tarafıma doğru yatırdım ve çocuk gevşeyip açılmaya başladı. Hemen çocuğun ateşini nabzını bütün yapılması gerekenleri yaptık. Ateşi 39.5 dereceydi. Hemen soğuk havlularla, çocuk çırılçıplak soyduktan sonra bütün vücuduna kompres yaptık. Kabin ısısını düşürdük ve çocuk kendine gelmeye başladı. Ailenin yüzleri kireç gibiydi. Gerçekten çok çok fenaydılar. Fakat çocuk nefes almaya başladığında hep birlikte ağlamaya başladık. Çünkü bebek kendine gelmişti” dedi.

“SİZ DOKTOR MUSUNUZ”

Yaşanan olay sonrası uçakta bulunan yolcularımızdan bir tanesi Sinem Aydemir’e ‘siz doktor musunuz?’ diye sorduğunu belirten Aydemir, “Çok korktular. Çok telaşlandılar. Hayır efendim, değilim dedim. Fakat bizler teorik ve uygulamalı çok ciddi eğitimlerden geçiyoruz. Başta başkanımız olmak üzere başta eğitmenlerimiz çok başarılı ve donanımlı eğitmenlerimiz. Onların sayesinde başardık” dedi.

Daha önce anaokulu öğretmenliği yapan Sinem Aydemir, “İstanbul Aydın Üniversitesi Çocuk Gelişimi mezunuyum. Burada tamamen dünya standartlarında profesyonel eğitmenler tarafından eğitimler alıyoruz. Bu eğitimlerimizi, "Tazeleme Eğitimleriyle" tazeliyoruz. Uygulamalı ve teorik olarak çok gelişmiş olarak burada eğitimlerimizi tamamlıyoruz. Yaptığımız bu ilk yardım müdahalesi aldığımız eğitimlerin bir karşılığıydı. Ekstra hiç bir şey yapmadık. Burada aldığımızı uçakta uyguladık. Ben tüm yolcularımıza canlarını güvenle bize emanet edebileceklerini söylüyorum” dedi.

THY uçağında bir çocuğun hayatını kurtaran kabin memurlarını tebrik eden Türk Hava Yolları Kabin Hizmetleri Başkanı Nevin Çolak, “Çok büyük gurur duyuyoruz. Canın yedeği yok. Uçuş eğitim başkanlığımız bu konuda zaten başarılını her seferinde kanıtlıyor. Bu sefer ki yolcumuz küçük bir yolcu. Anne babası büyük bir panik yapıyor. İnsanın kendi çocuğuna müdahalesi zordur. Bu konuda zaten arkadaşlarımıza sonsuz güvenim var. Biz gerçekten metrelerce yukarıda bu üstlendiğimiz görevleri yerine getirebiliyoruz. Bu da zaten büyük bir kanıtı. Eğitim tek başına yetmez. Bunun gerçekten içselleştirilmesi gerekiyor. Ben ekibimin bunu çok iyi yaptığını biliyorum. Bu olayı beraber burada konuşuyoruz. Şu anda bizim bir sürü uçağımız havada uçuyor. Bilmiyoruz neler oluyor kabinde. Yolcularımız şundan emin olsun. Hiç bir şeyi şansa bırakmayız. Öncelikle yolcularımızın emniyeti bizim için önemli şey. Biliyoruz ki nefes gitti mi her şey gider. Arkadaşlarımı tekrar tebrik ediyorum. Yolcularıma geçmiş olsun diyorum” dedi.

“İLK YARDIM EĞİTİMİNDEN GEÇEMEYEN UÇAMAZ”

İlk yardım eğitimlerinin periyodik olarak tüm kabin memurlarına verildiğini söyleyen Nevin Çolak, “Biz uçucular sertifika dediğimiz yıllık tazeleme olarak isimlendirdiğimiz, anlaşılır şekilde söylersek her yıl mutlaka bir uçucumuz bir yılı doldurmadan eğitime gelir. Uygulamalı eğitimlerini alır. Bu sadece ilk yardımı kapsamaz. Acil durum eğitimlerimiz, emniyet eğitimlerimiz var. Bu eğitimlerden geçmesi gerekir. Geçemezse uçamaz. Bu sınavlar neticesinde başarılı olan arkadaşlarımız uçuşlarına devam ederler. Sorarsanız başarı oranınız nedir? Şuan da başarı oranımız yüzde 100. Tabi ki tek tük oluyor. Bazen kişisel problemler olabiliyor. Dediğim gibi Türk Hava Yolları’na güvenebilir yolcularımız. Yolcularımız bizim çok değerli. Dediğim gibi canın yedeği yok. Aslında çok değişken sayılarımız var. Biliyorsunuz bizim büyüme oranımız bayağı yüksek THY olarak. Bu tarz olayları sorarsanız aslında sık karşılaşıyoruz. Daha geçenlerde oldu. Yaşlı bir yolcumuz yemek yerken tıkandı ve herkes şoka giriyor o olay olduğu zaman. Ama biz hep öngörüyle baktığımız için hemen ilk yardım uygulamış bizim ekipten bir tanesi ve yolcuyu kurtarmışlar. Uçak bir karnaval havasına dönüşmüş. Yolcuyu kurtardığımız için. Sayılar çok kesin söyleyemem ama mutlaka ayda 3-4 tane böyle olayla karşılaşıyoruz” diye konuştu.

“BİZ KENDİMİZİ KURTARMAYI BİLE ÖĞRENİYORUZ”

Yatılı uçuşlara gittiklerinde yalnız kaldıklarını ve o sırada başlarına bir şey geldiğinde kendi hayatlarını kurtarabilmek içinde eğitim aldıklarını söyleyen Nevin Çolak, “Size ilginç bir şey daha söylemek istiyorum. Biz yatılara gideriz uçuş ekibi olarak. Biz kendimizi kurtarmayı bile öğreniriz eğitimlerde. Çünkü siz odalarda tek başınıza kalırsınız ve yemek yiyebilirsiniz. Odanızda fındık fıstık yediğinizde tıkandığınızda ne yapacaksınız. Nasıl kurtaracaksınız kendinizi tek başınıza. Bununda eğitimlerini alıyoruz. Dediğim gibi çalışanlar olarak ağırladığımız misafirlerimize hak ettiğimiz değeri vermek bizim boynumuzun borcu “ dedi

“BU ARKADAŞLAR ÖDÜLLENDİRİLECEK”

Bir yolcunun hayatını kurtararak bir anda kahraman olan kabin memurlarını ödüllendireceklerini söyleyen Nevin Çolak “ Bir kere ben biliyorum onlar hayatı kurtardıkları için bunu bir beklentiyle yapmıyorlar. Ama burada bir özveri var. Burada bir her şeyi ortaya koymak var. Arkadaşlarımıza bu anıyı hatırlayabilecekleri bir ödül vermek isteriz” dedi.

“AMERİKA’YA KÜÇÜK ÇOCUĞU GÖRMEYE GİDECEĞİZ”

THY uçağında küçük çocuğun hayatını kurtarmasının ardından küçük çocuğun ailesinin kendilerini ABD’ye davet ettiklerini söyleyen Sinem Aydemir ve Emre Bulut,” Ben İngiltere’de bulunduğum sürede, anaokulunda çalıştığım sürede aynı olayı yaşamıştım. O da bana bir tecrübe oldu tabi ki burada. Bu olmasa da biz burada öğrendiğimiz eğitimlerle gerçekten her problemin her şeyin üstesinden geliriz. Bir Houston seferinde gidip ziyaret edeceğim. Onlarda ısrarla davet ettiler. İnşallah gideceğiz” dedi.

THY KABİN MEMURLARINA İLK YARDIM EĞİTİMİ VERİYOR

Türk Hava Yolları tüm kabin memurlarına işe alınırken ve belli periyodik aralıklarla ilk yardım eğitimi veriyor. Bu eğitimlerden geçemeyen kabin memurları uçamıyor. İlk yardım bilgilerini sürekli tazeleyen kabin memurları, uçakta yaşanabilecek sağlık sorunlarına anında müdahalede edebilecek eğitime sahipler. Uçakta doktor yolcunun bulunmaması durumunda aldıkları uluslararası standartlarda verilen eğitimle yolcuya müdahale edebiliyor.

Kalp masajı yapabilen ve uçaklardaki defibrilatör cihazı kullanımı eğitimi alan kabin memurları, uçakta doktor yolcu varsa müdahaleye yardımcı oluyor. Temel eğitimin ardından kabin memurları meslek hayatları boyunca acil durum ve sağlık bilgilerini periyodik olarak tazeleyerek sınavdan geçiyor.