iga-2023-2
Pegasus-2024
17 Ekim 2011 Pazartesi - 10:02

LİBYALI PİLOTLARA THY DESTEĞİ

Türk Hava Yolları, ambargo ve ardından başlayan iç savaş nedeniyle 7 aydır uçamayan Libyalı pilotları tazeleme eğitimine aldı.

LİBYA’YA HAVADA YARDIM ELİ

Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu’nun Libya’daki havaalanlarını tekrar faaliyete geçmesi ve Libyalı havayollu şirketlerinin ayakta tutulması konusunda Türkiye’nin elinden gelen desteği vereceği sözünden sonra 50’ye yakın Libyalı pilot Türkiye’ye eğitime geldi.

TÜRKİYE’NİN YARDIM ELİ GÖZLERİNİ DOLDURDU

Kaddafi rejiminin devrilme sürecinde Libya’daki havaalanlarının ve uçakların bir kısmı yanarak kullanılamaz hale geldi. İç savaş öncesi başlayan ambargonun da eklenmesiyle Libyalı pilotlar yaklaşık 7-8 aydır uçuş yapamayınca uluslar arası sivil havacılık kuralları gereği uçuş sertifikaları geçersiz hale geldi. Ülkedeki havalimanlarının bombalanmasından zaten sınırlı sayıda olan uçaklar da nasibini alarak harabeye döndü. Libyalı pilotlara verilecek eğitimin ayrıntılarını konuşmak üzere Türkiye’ye gelen Libyalı yöneticilerin Türk misafirperverliği  ile kendilerine gösterilen yakınlık ve kardeşlik karşısında duygulanarak gözlerinin dolduğu öğrenildi. Türkiye’ye eğitime gelen pilotların da Türk Hava Yolları eğitim tesislerinin kalitesi ve verilen yüksek standartlı eğitim karşısında şaşırdıkları, hatta tesisleri Airbus’ın kendi tesisleri ayarında gördüklerini söylediler.

DAVUTOĞLU’NUN DESTEK SÖZÜ

Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Libya’ya yaptığı ziyaretlerde ve Libyalı yetkililerle yaptığı temaslarda Türkiye’nin hem ülkedeki havaalanlarının tekrar faaliyete geçmesi, hem de Libyalı havayollarını ayakta tutulması konusunda destek sözü verdi.  İşte bunun sonucunda Libya Havayolları’nın 50’ye yakın pilotu 8 - 15’li gruplar halinde yer ve simülatör eğitimleri için İstanbul’a gelmeye başladı. Türk Hava Yolları’nın Florya’daki eğitim tesislerinde eğitime alınan Libyalı pilotlar, birer haftalık süreler içerisinde Airbus 320 ve Airbus 330 simülatörlerinde 5-6 uçuş yaparak eğitimlerini tazeliyor.

KADDAFİ SİVİL UÇAKLARLA PARALI ASKER TAŞIYORDU

THY’de tazeleme eğitimi alan Libyalı pilotlardan Kaptan Abdelbasit Bugeldein, ambargonun başladığı şubat ayından beri uçmadığını anlatarak, “Ben 20 yıllık kaptan pilotum. Diktatör Kaddafi sivil uçaklarla bizim kendi halkımızı öldürmek için komşu bazı Afrika ve Arap ülkelerinden paralı asker taşıyordu. Libyalı pilotların çoğu sivil uçaklarla bu paralı askerleri taşımayı reddetti ve evde oturmayı tercih etti. Aynı uçaklarla bazı değerli eşyalar da yurtdışına kaçırılıyordu. Petrolümüz var ama 40 yıldır biz bu petrolden nasibimizi almadık. Bakın istatistiklere dünyanın en fakir halklarından birisi Libya halkıdır. Savaş ve ambargodan dolayı 7 aydır uçuştan uzak kaldık” dedi. Libya Havayolları’na yardım ettiği için Türk Hava Yolları’na teşekkür etmek istediğini söyleyen Bugeldein, “Bu zor dönemimizde bize yardım elini uzattığı için THY’ye teşekkür ediyorum. Çok güzel bir eğitim oldu ve uçuşa hazır hale geldik” diye konuştu.

THY’de eğitimini tamamlayan bir diğer Libyalı pilot A. Ezragha da, “Türk Hava Yolları’nın tesisleri harikülade. Tek kelimeyle ‘şaşırdım’. Bize uzatılan bu yardım elini ve misafirperverliği hiçbir zaman unutmayacağız “ dedi.

SIRADA KABİN EKİPLERİ VAR

Türk Hava Yolları Uçuş Eğitim Başkanı Menderes Çakıcı, pilotlardan sonra 300-350’e yakın Libyalı kabin memuruna da tazeleme eğitimi vereceklerini belirterek, “Pilotlara Airbus 320 tipi uçakların eğitimini veriyoruz. Aynı zamanda bütün kabin ekiplerinin eğitimini de biz vereceğiz. 300 kabin memurunu da sıfırdan alıp yetiştireceğiz. Ayrıca 70 civarında dispeçer de bizde eğitim alacak. Bunun dışında THY’deki uçaklardan farklı tipte olan CRJ ve ATR uçaklarının eğitimini yurtdışında onlar adına ayarlıyoruz. Yurtdışına göndereceğiz ama bir kısım yer dersini yine bizde alacaklar. Yeni kaptan olacakların kaptanlık dersleri yine burada olacak” şeklinde konuştu.

Libya Havayolları uçaklarının savaşta ya yandığını yada uçamayacak kadar hasar aldığını söyleyen Çakıcı, “Bunların uçakları yerde olduğu için kademe kademe acil olan Airbus 320 ve Airbus 330 uçaklarının kaptan pilot ve first officer(yardımcı pilot)’ların tazelemelerini yapıyoruz. Şu anda uçan 4 tane Airbus 320’leri var. 8 tane de CRJ ve ATR uçaklarından bahsettiler. Uçak sayıları fazla ama aktif edebildikleri uçak sayısı bu kadar” dedi.

FULL DESTEK SAĞLIYORUZ

THY Yer Eğitim Müdürü Ruhan Şerbetçi de yapılan anlaşma sonucu Libya Havayolları pilotlarına çeşitli kademe ve uçak tiplerinde yetkileri olan eğitimleri verdiklerini belirterek, “THY Eğitim Başkanlığı olarak full destek sağlıyoruz. Bizden talep edilen eğitimleri belli bir plan dahilinde, bir bölümünde yer dersi artı simülatör, diğerlerinde sadece simülatör eğitimi olarak yenileme, yeniden tip yetkisi kazandırma, öğretmen eğitimi şeklinde icra ediyoruz. Kendi içlerinde ehil olanlardan öğretmenler kazandırıyoruz. Uluslararası kurallar gereği her pilotun sertifikası maksimum bir yıl geçerlidir. 6 ayda bir mutlaka bir kontrol sortisi, simülatörde uçmak zorundadır. Bunları uçmadıkları taktirde sertifikaları geçersiz kılınır. Libyalılara sınırsız bütün imkanlarımızı sunuyoruz” dedi.

Türkiye’ye eğitime gelen Libyalı pilotlardan ilk parti pilotun eğitimleri tamamlanırken, 50’ye yakın pilotun kademe kademe İstanbul’a gelerek tazeleme eğitiminden geçmesi bekleniyor.