iga-2023-2
Pegasus-2024
26 Aralık 2011 Pazartesi - 09:37

THY'DEN MERCEDES FİYATINA KOLTUK

THY Kibar Holding ile birlikte Boeing ve Airbus'a 6 bin dolara ekonomi, 120 bin dolara business koltuk satacak.

THY DEN MERCEDES FİYATINA KOLTUK
Losev-1

Yükselen Türk ekonomisinin lokomotif isimlerinden THY, 'yerli üretim' seferberliğine lüks araba değerindeki koltuklarıyla katılıyor. Kibar Holding ile uçak koltuğu üretecek olan THY, Boeing ve Airbus'a 6 bin dolara ekonomi, 120 bin dolara business koltuk satacak.

Mercedes değerinde business koltuk

Türkiye'nin küresel kapsamda en önemli markalarından olan Türk Hava Yolları, dünyanın en önemli havayolu şirketleriyle çok sıkı bir rekabet içine girerken, farklı alanlarda yaptığı girişimlerle dikkat çekiyor. 177 uçağı ve 190'a ulaşan hat sayısı ile dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden biri haline gelen THY, şimdi de Boeing ve Airbus'a Türk imzası atacak. THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Kibar Holding ile birlikte uçak koltuğu üreteceklerini ve bunları Boeing ile Airbus'a satacaklarını kaydetti.

Geçen hafta THY Yönetim Kurulu Başkanı Topçu ile bir araya gelerek hem yeni yatırımlarını hem de bu haksız rekabet ortamındaki 'saldırıları' konuştuk. Her geçen yıl biraz daha büyüdüklerini ve sorumluluklarının daha da arttığını belirten Topçu, THY'nin içinde bulunduğu 15 şirketin de kârda olduğunu belirterek attıkları adımların ne kadar isabetli olduğunu söyledi. Milli araba, uçak derken THY'nin de 'Milli' bir projesi olduğunu kaydeden Topçu, "Kibar Holding ile koltuk üretimi üzerinde çalışıyoruz. 2012'de kendi uçaklarımıza takmaya başlayacağız. 2013'ten sonra da Boeing'e satmayı hedefliyoruz" diye konuştu. Sertifikasız hiç bir ürünün uçaklara giremeyeceğini belirten Topçu, "Kurallar çok net. Gerekli çalışmalar yapılıyor. Boeing ve Airbus testlerden geçirecek. Boeing'den iyi not aldık. üretime geçmek için gün sayıyoruz" dedi.

MERCEDES FİYATINA KOLTUK

"Koltuk deyip geçmeyin. bir koltuk 300 parçadan oluşuyor" diyen Topçu, ekonomi sınıfı bir koltuğun maliyetinin 6 bin dolar, business sınıfı koltuğun ise 120 bin dolar olduğunu söyledi. Topçu sözlerini şöyle sürdürdü, "Şu anda ekonomi koltuklarında 1 yıl sıra var. İsteseniz de bulamıyorsunuz. Boeing koltuk yetiştiremiyor. Bu nedenle tam zamanında giriyoruz. Biz Boeing'ten uçak alan her şirketin kapısını koltuk satmak için çalacağız. Alıcılar iki önemli konuya; ince ve hafif olmasına bakıyor. Çünkü yük ne kadar az olursa yakıt o kadar az tüketiyor. Yaptığımız koltuk kompozit ağırlıklı. 2012'de THY uçaklarına girecek. Amacımız aranan, tasarruf ettiren ve herkesin 'Türk koltuğu' diye anacağı bir üretim yapmak."

KİBAR HOLDİNG İLE ÜRETECEK

Kibar Holding'le birlikte ortak kurulacak bir şirketin yapacağı koltuğun üretim yeri konusunda ise Topçu, "İzmit'te ya da Gebze'de olabilir" dedi. Uçaklarda yemek servisi yapılan troyler denilen arabalar ile mutfak bölmelerinin de yapıldığını anlatan Topçu, troylerleri daha hafif bir araba haline getirdiklerini ifade etti.

Uçaktan inince şoförlü araba hazır

THY'de yenilik bitmiyor. Hamdi Topçu koltuktan sonra bir başka hizmeti daha bizimle paylaşıyor: "Ankara'ya giden işadamına otomobil lazım oluyor. Biz cüzi bir fiyatla bunu onlara sağlayacağız. Uçaktan inen THY yolcusunu şoförlü araba karşılayacak ve işi bitene kadar hizmetinde olacak. İşi bitince de tekrar havaalanına bırakacak."

Belden aşağıya vuruyorlar dil de biliyoruz uçmayı da

Yükselen Türk ekonomisinin lokomotif isimlerinden THY, dünyanın önde gelen havayolu şirketlerinden biri haline geldi. Rekabetçi politikası, agresif tanıtım kampanyası ve uluslararası yolcu kapasitesinden aldığı payın hızla yükselmesi, doğal olarak THY hakkında karalama kampanyalarının çıkmasına da neden oluyor. Danimarka'da bir gazetede çıkan ve THY'yi hedef alan haber de THY'nin yönetim katında bu şekilde algılandı. "Belden aşağıya vuruyorlar" diyerek özetledi THY Yönetim Kurulu Başkanı Topçu. Danimarka gazetesinde çıkan yorumları 'Hızla büyümenin bedeli bu' türünden bir yaklaşımla, çıkan haberin üzüntüsünü aktarırken, THY bünyesinde görev yapan pilot ve kabin memurlarının tabi oldukları şartları birer birer anlatmaya başladı. "Böyle bir şey mümkün olabilir mi, 275'i yabancı 2 bin 175 pilotumuz var. Bunlardan 1900 pilotta uluslararası havayolu otoritelerinin Level 4 olarak tanıttıkları ileri derece İngilizce bilgi seviyesine sahipler. Kalan 300 pilot da sınav gününü bekliyor. Gazeteye 'Eğitimleri iyi değil' iddiasında bulunanlar; bize başvuran bizim de eğitimleri için Airbus ve Boeing'e gönderdiğimiz ancak yapılan sınavı geçemeyen pilotlar. Biz de işe almadık. Böyle olunca onlar da gazeteye demeç vermiş" diyor Topçu ve hatırlatıyor: "Demeç verdikleri gazete Peygamberimiz Hz. Muhammed'in karikatürlerini yayımlayan gazete."

3 konuda geri adım atmayız Güvenlik, bakım ve denetim

Topçu, dünyada artık çok önemli bir noktaya geldiklerini belirterek, bundan sonraki sürecin çok daha önemli olduğunun altını çizdi. 3 Konudan asla taviz vermediklerinin altını çizen Topçu sözlerini şöyle sürdürdü: "Uçuş güvenliği ve bakımda tasarruf olmaz. Buraya harcadığımız paraya acımıyoruz. Artık bunlara üçüncü bir konuyu; denetimi ekliyoruz. Denetimle ilgili olarak Avrupa'da önemli bir ismi işe aldım. Ama büyüdüğünüz zaman cam gibi şeffaf olacaksınız. Biz bize söylenenlere yalandır demiyoruz. Hatalarımız varsa düzeltmeye tekrar tekrar kontrol ediyoruz. Eğer sesinizin gür çıkmasını istiyorsanız dört dörtlük olmalısınız."

Avrupa'da 3 şemsiye var biz döndüncüsü oluruz

Avrupa'da değil dünyada mali problemi olmayan birkaç havayolundan biri olduklarına vurgu yapan Topçu, Avrupa'da sıkıntılar nedeniyle 3 tane şemsiye oluştuğunu belirtti. Topçu şunları söyledi: "British Airways, Iberia'yı aldı. Air France Hollandalı KLM'yi; Lufthansa ise Avusturya, Swiss Havayollarını bünyesine kattı. Lufthansa ayrıca İtalyan Alitalia için İtalya'da şirket kurdu. Biz şemsiye altına girmeyiz olsa olsa şemsiye oluruz."

Eski durumda olsa batardık

2011'de Japonya depremi, Arap baharı, Avrupa'daki sıkıntılar nedeniyle olağanüstü bir dönem olduğunu kaydeden Topçu bu zor dönemde bile 'uçak alımları hariç' 750 milyon dolarlık altyapı yatırımı yaptıklarını üzerine basa basa vurguladı. Topçu'ya ilk 6 aydaki zararı hatırlatıldığında açıklıkla şu cevabı verdi: "Bu planlanan zarardı ancak öngörümüzden daha fazla çıktı. Sadece 30 milyon dolar tsunamiden kaybettik. Arap Baharı olumsuz etkiledi. O dönemde Mısır'da çok yolcu kaybettik. Libya'da 27 uçuş bir anda kesildi. Eski durumumuz olsa batardık. Ama şimdi hemen alternatif hatlarla sorunu hafiflettik. İncelediğim bir örnek vereyim; Kenya'da İstanbul'a gelen uçaklar 1 yıl boyunca 93 noktaya yolcu veriyor. Kenya iptal olsa 93 hattın doluluk oranı düşüyor. Bazı hatlarda doluluk oranının 1 puan düşmesi hattı zarara çekiyor."